Margret Overdijk

De Dijk Over en verder

Aug 27

20 Tesla’s en een oude camper

geplaatst om 13:05 in categorie EPA, GGZ, Innoveren, Zorg

Print Friendly

We waren op vakantie in Noorwegen, een prachtig land, iedere bocht die we maakten leverde nieuwe hoogtepunten op. Hoe kan het dat de Noren dit zo goed geheim hebben weten te houden? Wij bleken de oudste nog rijdende camper in Europa gehuurd te hebben. Dat de camper oud was zagen we natuurlijk direct wel aan het kenteken maar ook aan het gedateerde meubilair, de vergane rubberen afsluitranden her en der, maar we merkten het vooral aan de defecte elektriciteitsvoorzieningen en de kapotte sloten van kastdeurtjes en toegangsdeur tot het woongedeelte van de camper. Toch gingen we gerust op pad, camper volgeladen met voldoende mondvoorraad. Op de snelwegen ging het goed, bij het inhalen terug schakelen naar de vierde versnelling maar verder geen problemen. In de bergen in Noorwegen bleek pas echt hoe oud onze camper was. Bergen in Noorwegen zijn namelijk echte bergen en daar kon onze camper maar met moeite tegen op komen. In de tweede versnelling lukte dat alleen, maar dan nog raakte de motor snel oververhit. Na voor de vierde keer met een stomende motor stil te hebben gestaan, besloten we om naar een garage te gaan. Na wat reparaties konden we weer verder. Om het zekere voor het onzekere te nemen hebben we een route genomen met zo min mogelijk bergen. Al deze perikelen hebben onze vakantie niet verpest maar toch is het vreemd dat als je een camper huurt, je er niet van uit kunt gaan dat je een deugdelijke camper mee krijgt. Een camper die 15 jaar geleden nieuw was, is nu niet per definitie nog goed.

Gedurende onze roadtrip door Noorwegen gingen wij wel steeds meer op het andere verkeer letten en dan vooral natuurlijk op andere campers die wel met normale snelheid de bergen opkwamen en op auto’s die super snel de berg op kwamen gereden. Al snel spotten we een Tesla, en vervolgens zagen we iedere dag wel een paar Tesla’s. In totaal hebben we 20 (!) Tesla’s gezien in 12 dagen. Een wonder als je beseft hoe duur deze auto’s zijn. Er blijkt dus geld uitgegeven te worden in Noorwegen aan innovatie of in ieder geval aan innovatieve auto’s. In Nederland betaal je voor een instapmodel €70.000, – . Geen middenklasser dus. Wel een hele mooie auto, met voldoende vermogen voor de meest steile hellingen.

Ik ben de afgelopen jaren veel bezig geweest met het invoeren van Flexible ACT teams in de GGZ. Wat mij is opgevallen, is dat het invoeren van een nieuw concept in de GGZ op veel weerstand stuit. Professionals vinden het erg moeilijk om transdisciplinair te werken met een shared caseload, outreachend en gebruikmakend van evidence based practices. De oude vertrouwde manier van werken wordt door een aantal professionals met hand en tand verdedigd, ook al is al heel lang duidelijk dat cliënten daar niet noemenswaardig door herstellen. Daarnaast worden dan ook nog allerlei eisen gesteld aan het invoeren van de nieuwe werkwijze die nooit aan de oude werkwijze zijn gesteld; wel haast kritiekloos wordt de oude manier van werken al jarenlang voortgezet. Gelukkig blijken ondertussen ook heel veel professionals en organisaties wel te kiezen voor het modelgetrouw implementeren van het Flexible ACT model, gezien het grote aantal teams. In tegenstelling tot een Tesla is deze manier van werken ook nog eens kosten efficiënter dan de oude manier van werken. Fijn dat voor cliënten met ernstige psychiatrische aandoeningen steeds vaker gekozen wordt voor innovatie. Ik hoop dat onze camperverhuurder ook zo wijs is en de oude camper uit de verhuur haalt.

1 Reactie op “20 Tesla’s en een oude camper”

interesant artikel!

Laat een reactie achter

Wilt u deze berichten via de email?


Zoeken